بررسی علت قاعدگی نامنظم و روش‌های درمان آن

قاعدگی نامنظم

اغلب خانم‌ها حداقل یک بار قاعدگی نامنظم را تجربه کرده‌اند یعنی مانند هر ماه دقیق و به موقع پریود نشده اند. معمولا چرخه قاعدگی طبیعی در خانم‌ها 28 روز می‌باشد که این عدد می‌تواند در بین افراد مختلف متفاوت باشد و دقیقا همین روز نباشد. اگر فاصله بین دو پریود از 21 روز کمتر و از 35 روز بیشتر باشد باشد یا به طور کلی فاصله زمانی نامشخصی وجود داشته باشد می‌توان گفت قاعدگی نامنظم می‌باشد. در ادامه این مقاله به بررسی بیشتر دلایل به وجود آمدن قاعدگی نامنظم خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

دوره قاعدگی چیست؟

دوره قاعدگی بخشی از چرخه قادگی می‌باشد که در آن پوشش داخلی رحم ریخته می‌شود و موجب ریختن خون از وازن به بیرون می‌شود. شروع دوره قادگی از سن 10 تا 16 سالگی می‌باشد که تا زمان یائسگی یعنی سن 45 تا 55 سال ادامه دارد.

قاعدگی نامنظم چیست؟

قاعدگی نامنظم چیست؟

قاعدگی‌های نامنظم می‌تواند به دلایل مختلفی به وجودآید و زمانی می‌توان گفت پریودی نامنظم است که چرخه آن کمتر از 21 و بیشتر از 35 شود. روش‌های جلوگیری از بارداری، تغییرات هورمونی، نامتعادل شدن سطح استروژن بدن و ورزش‌های سنگین می‌تواند از دلایل به وجودآمدن قاعدگی نا منظم باشد. نامنظم شدن پریود در دوره بلوغ یا در شروع یائسگی طبیعی می‌باشد و نیازی به درمان ندارد. اما اگر در غیر این صورت باشد یعنی در سال‌های باروری زنان رخ دهد حتماً باید توسط پزشک زنان مورد بررسی قرار گیرد.

همچنین بخوانید: علت های تاخیر در قاعدگی

علائم قاعدگی نامنظم چیست؟

به طور متوسط هر زن در یک سال 11 تا 13 بار پریود می‌شود و تعداد روزهای خونریزی معمولا 5 روز می‌باشد که می‌تواند از 2 تا 7 روز تغییر کند. هر فردی بعد از بلوغ حدود 2 سال طول می‌کشد تا چرخه منظم قاعدگی در او منظم شود. معمولا در اکثر زنان چرخه قاعدگی به طور منظم پیش می‌رود اما این چرخه و تداد روزهای خونریزی و مقدار خونریزی می‌تواند دچار تغییر شود که در این صورت قاعدگی نامنظم به وجود می‌آید.

یکی از علائم بسیار واضح در قاعدگی نامنظم تغییر چرخه قاعدگی از 28 به 35 روز می‌باشد. از دیگر علائم قاعدگی نا منظم تغییر در مقدار خونریزی یا وجود لخته‌های خون که قطر بیشتر از 2.5 سانتی متر دارد می‌باشد.

علت قاعدگی نامنظم

علت قاعدگی نامنظم

قاعدگی نا منظم می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد که در زیر به آن پرداخته‌ایم:

پیشگیری از بارداری

زمانی که زنان از قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌کنند ممکن است در ماه‌های اول که بدن عادت ندارد قاعدگی نامنظم داشته باشند. همچنین علاوه بر قرص اگر از روش‌های دیگری برای پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنید مانند ایمپلنت یا مینی پیل می‌تواند منجر به تغییراتی در قاعدگی شود.

بارداری

در برخی از موارد ممکن است باردار بوده و لکه بینی داشته باشید یا دچار قاعدگی نامنظم شوید. دراین صورت بهتر است برای مطمئن شدن از بارداری آزمایش دهید.

شیردهی

در بسیاری از زنان دیده می‌شود که در دوران شیر دهی قاعدگی نامنظمی دارند یا اصلا پریود نمی‌شوند. علت این امر به دلیل وجود هورمون پرولاکتین در بدن می‌باشد که هورمون تولید کننده شیر است. این هورمون موجب سرکوب شدن هورمون‌های تولید مثل می‌شوند.

یائسگی

قاعدگی نامنظم اگر به علت یائسگی رخ دهد باید از سن 40 سال به بالا باشد. این یکی از نشانه‌های یائسگی می‌باشد که می‌تواند 6 تا 8 سال طول کشد.

سندروم تخمدان پلی کیستیک

یکی از شایع‌ترین علت‌های قاعدگی نا منظم ابتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک می‌باشد. این سندروم موجب می‌شود در برخی از ماه‌ها فرد اصلا پریود نشود یا در برخی از ماه‌ها خونریزی شدید و طولانی داشته باشد. سندروم تخمدان پلی کیستیک می‌تواند موجب ناباروری، افزایش وزن و افزایش موهای زائد شود.

اضافه وزن زیاد

بیشتر مشکلات بدن و بیماری‌ها به دلیل اضافه وزن می‌باشد مشکلاتی از قبیل دیابت، فشار خون و بیماری‌های زنان. یکی از شایع‌ترین و اصلی‌ترین دلایل قاعدگی نامنظم نیز اضافه وزن است که تاثیر بسیاری بر هورمون‌ها دارد.

مشکلات تیروئیدی

تقریبا نیمی از زنان به دلیل اختلالات تیروئیدی دچار قاعدگی نامنظم می‌شوند. ممکن است قاعدگی طولانی یا شدیدتری را تجربه کنند.

استرس

وجود استرس تاثیر بسیاری در نظم چرخه قاعدگی دارد.

ورزش‌های سنگین

اغلب زنانی که ورزش‌های سنگین و فشرده انجام می‌دهند دچار اختلالات قاعدگی می‌شوند.

کاهش وزن زیاد

کاهش بیش از اندازه وزن می‌تواند موجب قاعدگی نامنظم شود. نرسیدن مواد مغذی به بدن می‌تواند تولید هورمون‌های تخمک گذاری را دچار اختلال کند.

سرطان دهانه رحم

قاعدگی نامنظم یکی از شایع‌ترین نشانه‌های سرطان دهانه رحم است.

تداخل دارویی

برخی از داروها می‌توانند موجب قاعدگی نامنظم شود از جمله داروهای تیروئید، صرع، ضدافسردگی، داروهای شیمی درمانی، آسپرین و داروهای رقیق کننده خون.

همچنین بخوانید: بررسی علائم اختلالات هورمونی

تشخیص قاعدگی نامنظم

تشخیص قاعدگی نامنظم

پزشک زنان برای تشخیص علت قاعدگی نامنظم آزمایش‌های مختلفی را تجویز می‌کند که عبارتند از:

  • آزمایش خون
  • سونوگرافی لگن
  • آزمایش بارداری
  • ام آر آی

درمان قاعدگی نامنظم

برای درمان قاعدگی نامنظم پزشک با توجه به علت به وجود آمدن آن روش‌های درمانی مختلفی را پیشنهاد می‌کند. مانند:

  • آی یو دی هورمونی
  • داروی پیشگیری از بارداری برای تنظیم قاعدگی
  • کاهش یا افزایش وزن برای رسیدن به وزن متعادل
  • کاهش استرس
  • ورزش‌های سبک
  • مصرف کالری بیشتر

سخن پایانی

قاعدگی نامنظم اغلب نشانه‌ای از بیماری‌های حاد نمی‌باشد. اما بهتر است حتماً برای یافتن علت آن به متخصص زنان مراجعه نمود. نامنظم بودن قاعدگی در ابتدای بلوغ و در شرف یائسگی امری طبیعی می‌باشد.

برای تماس با مطب دکتر ناهید مظاهری با تجربه درخشان 20 ساله در حوزه ی دکتر زنان با شماره زیر تماس بگیرید:

مقالات مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات
برچسب ها