بررسی علت‌های بروز اختلال واژینیسموس و روش‌های درمان آن

واژینیسموس

واژینیسموس یا واژینیسم به نوعی اختلال جنسی گفته می‌شود که در آن فرد در هنگام رابطه جنسی درد بیش‌ازحدی را تجربه می‌کند. علم پزشکی این بیماری را حالت انقباض غیرارادی عضلات واژن در هنگام دخول توصیف می‌کند.فرد مبتلابه این بیماری در برقراری رابطه جنسی دچار ترس و اضطراب است و موفق به برقراری رابطه جنسی نمی‌شود. این مشکل برای افرادی که دچار آن هستند به حدی دردناک است که حتی معاینات زنانه یا ورود هر چیزی به واژن باعث انقباض غیرارادی واژن و عضلات کف لگن می‌شود.

بیماری واژینیسموس در هر سنی می‌تواند ایجاد گردد و معمولاً قابل‌درمان است ولی اگر درمان نشود ممکن است وخیم‌تر شود. این بیماری می‌تواند زندگی فرد را دچار تنش و آشفتگی کند. اضطراب، ترس، ناراحتی، عصبانیت، از بین رفتن اعتمادبه‌نفس، بروز مشکلات زناشویی، مانع‌شدن از بارداری و… از پیامدهای واژینیسموس هستند. افرادی که به این مشکل دچار هستند.

انواع واژینیسموس

واژینیسموس درجه‌های مختلفی دارد:

1- واژینیسموس اولیه:

معمولاً در اولین تجربه رابطه جنسی بروز می‌کند. درد همیشه با فرد همراه است و هنگام نزدیکی دچار احساس درد، سوزش و گرفتگی خفیف عضلات واژن بوده است به همین دلیل استفاده از تامپون و انجام معاینات مربوط به زنان و زایمان برای فرد سخت خواهد بود. در این شرایط رابطه جنسی امکان‌پذیر نمی‌باشد و بدن دچار اسپاسم می‌شود و ممکن است قطع تنفس را هم برای مدت کوتاهی به همراه داشته باشد. در صورت صرف‌نظر از دخول این علائم نیز برطرف می‌شوند.

2-واژینیسموس ثانویه:

در واژینیسموس ثانویه می‌توان گفت از ابتدا واژینیسم وجود ندارد و فرد برای دخول قبلاً هیچ مشکلی نداشته است. ولی بعدها در اثر یک اتفاق بد، عفونت، زایمان، یائسگی، بروز برخی شرایط پزشکی، مشکلات ارتباطی و عاطفی، جراحی و غیره در زن رخ می‌دهد. درنتیجه ممکن است این مشکل در هر مرحله از زندگی اتفاق بیفتد.

علائم واژینیسموس

واژینیسموس ممکن است شدید یا خفیف باشد

این بیماری ازلحاظ شدت هم می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

واژینیسم خفیف:

در واژینیسموس خفیف، درد فقط در شرایط خاصی پیش می‌آید: به‌عنوان‌مثال فقط در زمان رابطه جنسی درد به وجود می‌آید و هنگام آزمایش لگنی اتفاق نمی‌افتد.

واژینیسموس شدید:

به این معنی که در واژینیسموس شدید ورود هر چیزی به واژن، ایجاد درد می‌کند. امکان هیچ نوع لمسی نیست و زن نمی‌تواند اجازه دهد آلت تناسلی مرد به او نزدیک شود.

علائم واژینیسموس

علائم واژینیسموس از نظر شدت، متفاوت هستند اما علامت اصلی آن منقبض شدن غیرارادی واژن می‌باشد. از. مهم ترین علامت‌های این بیماری عبارت‌اند از:

• عدم ورود آلت مردانه
  • تنگ بودن بسیار شدید واژن
  • دردهای شدید در واژن
  • احساس سوزش در دهانه واژن
  • احساس فشار بسیار زیاد در درون واژن
  • درد و سوزش به مدت چند ساعت یا چند روز بعد از رابطه
  • درد در قسمت پایین شکم مشابه احساس سوزن زدن یا چاقو خوردن

علت‌های واژینیسموس

به‌طور کامل مشخص نیست که چرا واژینیسموس اتفاق می‌افتد، اما عوامل جسمی و روانی زیادی هستند که می‌توانند در این بیماری نقش داشته باشند؛ عواملی مانند:

• اولین رابطه‌های جنسی دردناک
  • داشتن سابقه سوءاستفاده جنسی
  • تصور ذهنی اینکه واژن شما بیش‌ازحد کوچک است
  • مشکلات در رابطه احساسی
  • ترس از بارداری
  • آسیب‌های قبلی به واژن؛ مثلاً در اثر زایمان
  • بیماری‌های دردناک واژن و ناحیه اطراف آن‌که باعث انقباضات عضلانی این ناحیه می‌شود.

درمان واژینیسموس

تأثیر بیماری واژینیسموس بر روند زندگی

همان‌طور که در ابتدای این مقاله گفتیم بیماری واژینیسموس زندگی فرد را دچار ناراحتی و اضطراب می‌کند. اغلب افرادی که مبتلابه واژینیسم هستند رابطه جنسی آشفته‌ای دارند که می‌تواند منجر به از بین رفتن اعتمادبه‌نفس، پریشانی و ترس شود.

توجه به این نکته ضروری است که این بیماری، یک مشکل جسمی است و هیچ ربطی به تمایل جنسی زنان ندارد. برخی از زنان مبتلابه واژینیسموس دچار احساس گناه می‌شوند؛ که این موضوع اصلاً درست نیست. خانم‌ها در بروز این مشکل دخالتی ندارند، زیرا واژن آن‌ها به‌صورت غیرارادی منقبض می‌شود.

روش‌های درمان واژینیسموس

برخی از روش‌های درمانی اختلال واژینیسموس:

1-پروتز درمانی

در پروتز درمانی، پزشک متخصص از پروتزهای مخصوص پلاستیکی استفاده می‌کند و ناحیه تناسلی را گشاد می‌کند. پروتز درمانی باید در مطب و توسط پزشک متخصص زنان انجام شود.

2- استفاده از ژل‌های لوبریکانت

در ژل‌های لوبریکانت یا ژل‌های مرطوب کننده، مقدار زیادی مواد روان کننده وجود دارد و برای افرادی که خشکی واژن دارند، خانم‌های یائسه، خانم‌های تازه زایمان کرده و خانم‌هایی که اولین رابطه جنسی را تجربه می‌کنند تجویز می‌شود.

3-تزریق بوتاکس

اگر فرد به واژینیسموس حاد مبتلا باشد، برای درمان مشکلش باید بوتاکس تزریق کند. بوتاکس، دارو یا ژلی است که به عضلات خاص تزریق می‌شود و باعث فلج شدن آن عضلات می‌شود. وقتی بوتاکس با ناحیه تناسلی تزریق می‌شود، عضلات این ناحیه را فلج می‌کند.

4- درمان واژینیسموس با برداشتن اندومتریوز

یکی از عوامل ایجاد واژینیسموس، اندومتریوز است. در این اختلال، قسمت کوچکی از پوشش داخلی رحم به بیرون رشد می‌کند و هنگام برقراری رابطه جنسی، درد شدیدی در ناحیه لگن ایجاد می‌کند. با کمک عمل جراحی می‌توان این بافت اضافی را برداشت و مشکل فرد را حل کرد.

5- درمان واژینیسموس با کمک جراحی بزرگ کردن واژن

گاهی اوقات ممکن است که فرد سابقه عمل جراحی داشته باشد و بر اثر همین عمل جراحی واژنش مسدود شده باشد. در این مواقع از عمل جراحی بزرگ کردن واژن استفاده می‌شود.

کلام آخر

بیماری واژینیسموس یک اختلال جنسی است. فرد مبتلابه این بیماری از برقراری تماس جنسی ترسیده و مضطرب خواهد شد. درصورتی‌که مبتلابه این بیماری هستید بدون هیچ‌گونه خجالتی سعی نمایید بدون اتلاف وقت جهت بهبود بیماری خود به متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید و اقدام به درمان کنید.

برای تماس با مطب دکتر ناهید مظاهری، دکتر زنان در اصفهان با شماره زیر تماس بگیرید: