بررسی آزمایش‌های ضروری زنان

آزمایش‌های ضروری زنان

زمانی که صحبت از آزمایش چکاپ می‌شود، منظور آزمایش‌هایی می‌باشند که به‌منظور تشخیص سریع برخی از بیماری‌ها یا پیشگیری به‌موقع از آن‌ها در زنان و مردان موردبررسی قرار می‌گیرد. برخی از بیماری‌ها هستند که زنان بیشتر از مردان به آن مبتلا می‌شوند یا فقط مخصوص بانوان می‌باشند مانند برخی از بیماری‌هایی که مربوط به دستگاه تناسلی زنان می‌باشد.

با انجام آزمایش‌های ضروری زنان، می‌توان از بسیاری از بیماری‌هایی که زنان بیشتر در معرض آن قرار دارند، جلوگیری کرده یا با تشخیص به هنگام آن‌ها از پیشرفتشان جلوگیری نماییم. ازجمله بیماری‌هایی که زنان بیشتر در معرض آن قرار دارند می‌توان به کم‌خونی، اختلالات هورمونی یا برخی از بیماری‌های خود ایمنی اشاره نمود. در ادامه این مقاله به بررسی دقیق‌تر آزمایش‌های ضروری زنان خواهیم پرداخت.

لیست برخی از آزمایش‌های ضروری زنان

1- آزمایش‌های ضروری زنان و آزمایش CBC

این آزمایش به‌عنوان یکی از آزمایش‌های ضروری زنان محسوب می‌شود که به‌منظور بررسی سطح هموگلوبین خون موردبررسی قرار می‌گیرد. یکی از دلایلی که این آزمایش برای زنان ضروری می‌باشد بررسی سطح آهن و کم‌خونی می‌باشد.

2- آزمایش‌های ضروری زنان و آزمایش خون

برخی از آزمایش‌های خون باید به‌طور سالانه در زنان انجام گیرد. آزمایش‌هایی همچون آزمایش قند خون، چربی، انواع ویتامین‌ها و… در زیر به بررسی چند نوع از آزمایش‌های خون که جزء آزمایش‌های ضروری زنان محسوب می‌شود پرداخته‌ایم:

* آزمایش چربی خون

* آزمایش قند خون

* آزمایش فشارخون

3- آزمایش‌های ضروری و معاینه پستان و ماموگرافی

یکی دیگر از آزمایش‌های ضروری زنان، معاینات سالانه پستان و ماموگرافی آن‌ها می‌باشد. زنان بالای 20 سال باید هرساله جهت معاینه پستان‌های خود به پزشک متخصص مراجعه نمایند. در این صورت جهت بروز سرطان پستان می‌توان با تشخیص به‌موقع آن به‌سرعت درمان را آغاز کرده و مانع پیشروی بیماری شد.

همچنین زنان می‌توانند خود در منزل معاینات ساده خانگی را هرچند وقت یک‌بار انجام داده و در صورت مشاهده هرگونه تغییری در پستان‌ها مانند: تغییرات ظاهری همچون فرورفتگی یا برآمدگی، احساس وجود توده، احساس درد یا ترشح و خونریزی از نوک پستان‌ها به پزشک مراجعه نمایند.

غیر از معایناتی که پزشک متخصص برای بررسی پستان‌ها انجام می‌دهد، ممکن است در صورت لزوم سونوگرافی یا ماموگرافی را برای زنان تجویز نماید. ماموگرافی یکی دیگر از آزمایشات ضروری زنان است که با توجه به سن افراد و موردنیاز بودن برای آن‌ها باید با مشورت پزشک سالانه انجام دهند.

4- آزمایش‌های ضروری زنان و سونوگرافی رحم

سونوگرافی رحم و واژینال بسیار نقش مهمی در تشخیص به‌موقع سرطان‌های رحم و تخمدان دارند.

5- آزمایش‌های ضروری و آزمایش پاپ اسمیر

یکی از آزمایش‌های دیگری که جزء آزمایش‌های ضروری زنان محسوب می‌شود، آزمایش پاپ اسمیر می‌باشد. در این آزمایش از سلول‌های دهانه رحم نمونه‌بردار شده و جهت تشخیص به‌موقع سرطان دهانه رحم اقدام می‌گردد. آزمایش پاپ اسمیر علاوه بر تشخیص سرطان دهانه رحم به بررسی انواع عفونت‌ها، انواع سلول‌ها و تغییرات آن در دهانه رحم می‌پردازد. این آزمایش باید به‌طور مرتب هر یک سال پس از اولین رابطه جنسی در زنان صورت پذیرد.

لیست برخی از آزمایش‌های ضروری زنان

6- آزمایش‌های ضروری و معاینه لگن

معاینه لگن یا معاینه واژن یکی دیگر از آزمایش‌های ضروری زنان است. پزشک متخصص در طی معاینه به بررسی اندازه رحم، وضعیت دهانه رحم، وجود توده در رحم و اندازه تخمدان‌ها می‌پردازد و اگر با مورد مشکوکی مواجه شد به آزمایشات دیگر خواهد پرداخت.

7-  و آزمایش سطح کلسیم

زنانی که سن آن‌ها بالای 35 سال است بیشتر در معرض کاهش توده استخوانی و پوکی استخوان قرار دارند؛ بنابراین این افراد باید سبک زندگی خود را سالم کرده و به‌طور مرتب ورزش کنند. انجام آزمایش‌هایی جهت بررسی سطح کلسیم یا تراکم استخوان در زنان ازجمله آزمایش‌های ضروری می‌باشد.

8- آزمایش خون در مدفوع

وجود توده در روده افرادی که سن بالایی دارند می‌تواند نگران‌کننده باشد. اغلب توده‌ها در روده بی علامت شکل‌گرفته و فقط با انجام آزمایش‌های مخصوص امکان تشخیص آن وجود دارد. افرادی که در مدفوع خود خون مشاهده می‌کنند بهتر است حتماً به پزشک متخصص مراجعه نمایند.

9- آزمایش‌های ضروری و آزمایش مرتبط با غده تیروئید

غده تیروئید در زیر گردن و در مقابل حنجره قرارگرفته است که هورمون‌های ضروری را ترشح می‌کند. غده تیروئید نقش مؤثری در دمای بدن، تمرکز ذهن، سوخت‌وساز بدن و همچنین تنظیم ضربان قلب دارد. این غده در زنان بیشتر تأثیرگذار بوده و بر تخمک‌گذاری، بارداری، سلامت جنسی و همچنین سلامت جنین در هنگام بارداری تأثیرگذار می‌باشد. آزمایش‌های مرتبط با تیروئید ازجمله آزمایش‌های ضروری زنان می‌باشد که باید در هنگام چکاپ توجه ویژه به آن داشت.

10-  آزمایش‌های کبد

کبد نقش بسیار حیاتی در بدن دارد و موجب سم‌زدایی، ذخیره انرژی یا ترشح پروتئین می‌شود. زنانی که چاق هستند یا اعتیاد به الکل دارند، همچنین افراد دیابتی در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

11- آزمایش ویتامیند 3

ویتامین “د 3” به جذب کلسیم و فرم دهی به استخوان کمک بسیاری می‌کند. بسیاری از افراد مخصوصاً زنان در معرض خطر کمبود این ویتامین قرارگرفته‌اند. یکی از آزمایش‌های ضروری زنان که هرساله باید انجام گیرد آزمایش ویتامین “د 3” می‌باشد.

12-  آزمایش هورمون‌های جنسی

هورمون‌های جنسی نقش بسیار مهمی در چرخه قاعدگی، خلق‌وخو و رشد عضلات و استخوان‌ها دارد. در آزمایش‌هایی که سالانه زنان برای چکاپ انجام می‌دهند باید هورمون‌های جنسی موردبررسی قرار گیرند که ازجمله این هورمون‌ها عبارت‌اند از:

  •  پرولاکتین

این هورمون از غده هیپوفیز تولید و وارد جریان خون می‌شود. پرولاکتین در شیردهی و انقباضات رحم در هنگام زایمان تأثیرگذار می‌باشد.

  • LH

این هورمون نیز از هیپوفیز ترشح‌شده و وارد جریان خون می‌شود. بر چرخه قاعدگی و تخمک‌گذاری مؤثر می‌باشد و در روز 14 قاعدگی مقدار آن بیشتر می‌باشد.

  • FSH

این هورمون همان هورمون محرکه فولیکول می‌باشد که از غده هیپوفیز ترشح می‌شود و در فرایند بلوغ تخمک نقش مؤثر دارد. اگر این هورمون در آزمایشی که روز سوم قاعدگی انجام می‌گیرد، نسبت به سطح نرمال بیشتر باشد نشان‌دهنده تنبلی تخمدان می‌باشد.

13- آزمایش‌های ضروری و آزمایش آرتریت روماتوئید

این آزمایش جهت بررسی التهاب مفصل موردبررسی قرارگرفته و از آزمایش‌های ضروری می‌باشد که باید سالانه و مرتب انجام دهند. آرتریت روماتوئید می‌تواند منجر به درد دست‌وپا، انگشتان، زانو و مفصل‌های ران شود.

14- آزمایش‌های ضروری و آزمایش لوپوس

لوپوس نوعی بیماری خود ایمنی می‌باشد که اغلب زنان بیشتر گرفتار آن می‌شوند. یکی از آزمایش‌های ضروری که زنان باید انجام دهند آزمایش بررسی لوپوس در بدن آن‌ها می‌باشد تا بتوان با تشخیص به هنگام این بیماری از پیشرفت آن جلوگیری نماییم.

همچنین بخوانید : بررسی علت‌های افتادگی رحم و روش‌های درمان آن

آزمایش‌های ضروری زنان

سخن پایانی

همان‌طور که گفته شد همه افراد سالانه باید آزمایش‌هایی را جهت بررسی سلامت بدنی خود انجام دهند. در این میان برخی از بیماری‌ها وجود دارند که زنان بیشتر در معرض ابتلا به آن قرار می‌گیرند. به همین دلیل بهتر است برخی از آزمایش‌هایی که برای زنان ضروری می‌باشد هرساله زنان انجام داده تا از وضعیت سلامت خود اطمینان حاصل کنند.

برای تماس با مطب دکتر ناهید مظاهری با تجربه درخشان 20 ساله در حوزه ی متخصص زنان با شماره زیر تماس بگیرید:

 

مقالات مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات
برچسب ها