بررسی انواع زخم دهانه رحم و روش‌های تشخیص و درمان آن

انواع زخم دهانه رحم

دهانه رحم قسمتی از ناحیه تناسلی در بانوان می‌باشد که در پایین‌ترین قسمت رحم قرارگرفته و به بالای واژن وصل می‌باشد. به دهانه رحم گردنه رحم نیز گفته می‌شود. یکی از بیماری‌های رایج که اکثر زنان با آن مواجه می‌شوند، انواع عفونت‌های دستگاه تناسلی همچون واژن و زخم دهانه رحم می‌باشد.

زخم دهانه رحم به معنای تغییر شکل در قسمت داخلی دهانه رحم بوده و به‌صورت بافت مخملی و قرمز است. درواقع زخم دهانه رحم نوعی التهاب در دهانه رحم می‌باشد که ممکن است اصلاً علائمی نداشته باشد. زخم دهانه رحم اگر شدید باشد و به‌سرعت درمان نشود ممکن است به سرطان دهانه رحم تبدیل شود.

زخم دهانه رحم چیست؟

زخم دهانه به معنای رشد بیش‌ازحد سلول‌های پیش سرطانی در سطح دهانه رحم گفته می‌شود. زخم دهانه رحم بسته به میزان شدت به دودسته تقسیم می‌شود:

•   زخم دهانه رحم با شدت پایین

زخم دهانه با شدت پایین به‌کندی پیشرفت می‌کند و معمولاً سریع بهبود می‌یابند.

•  زخم دهانه رحم با شدت بالا

زخم دهانه با شدت بالا معمولاً به سرطان دهانه رحم منجر می‌شود.

زخم دهانه رحم چیست؟

علت بروز زخم دهانه رحم

از دلایل اصلی بروز زخم دهانه رحم عفونت و انتقال بیماری‌های جنسی از طریق رابطه جنسی می‌باشد. از علت‌هایی که منجر به زخم شده و از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود عبارت‌اند از:

1.  حساسیت به کاندوم
  2.  تب‌خال در ناحیه تناسلی
  3.  سوزاک
  4.  حساسیت به تامپون
  5.  کلامیدیا
  6.  باکتری‌های موجود در ناحیه رحم
  7.  عفونت‌های ناشی از سرطان رحم
  8.  تریکومونا
  9.  زگیل تناسلی

علائم زخم دهانه رحم

علائمی که می‌تواند نشان‌دهنده زخم دهانه باشد:

1.  احساس درد شدید در هنگام رابطه جنسی
  2.  لکه بینی در هنگام برقراری رابطه جنسی یا پس‌ازآن
  3.  ترشحات بیش‌ازحد، رنگی و بد بو در ناحیه واژن
  4.  احساس درد در ناحیه واژن و لگن

این علائم ممکن است نشان‌دهنده بیماری‌های دیگری نیز باشد به همین دلیل بهتر است با مشاهده آن‌ها بلافاصله به پزشک متخصص مراجعه کنید تا علت را ریشه‌یابی کند. این بیماری با معاینه و تست پاپ اسمیر قابل‌تشخیص می‌باشد.

همچنین بخوانید : بررسی نحوه زایمان دوقلو

تشخیص زخم دهانه رحم

اگر فردی هر یک از علائم گفته‌شده را داشته باشد بهتر است سریع به پزشک مراجعه نماید. پزشک متخصص در ابتدا ممکن است با معاینه بتواند  این زخم  را تشخیص دهد؛ اما در برخی موارد هم نیاز است از آزمایش‌های مختلفی برای تشخیص این بیماری کمک گرفت. آزمایش‌هایی که به تشخیص زخم دهانه رحم کمک می‌کند عبارت‌اند از:

1.  تست پاپ اسمیر
  2.  معاینات لگنی
  3.  بافت‌برداری از دهانه رحم
  4.  بررسی ترشحات دهانه رحم

علائم زخم دهانه رحم

درمان زخم دهانه

درصورتی‌که زخم دهانه با شدت بسیار کم باشد بنا به تشخیص پزشک ممکن است برای درمان اقدام خاصی صورت نگیرد. در برخی مواقع هم که این زخم  عفونی باشد پزشک ممکن است آنتی‌بیوتیک تجویز نماید.

در نمونه‌های شدیدتر این زخم که ممکن است منجر به سرطان شده باشد درمان‌های زیر موردبررسی قرار می‌گیرد:

•  جراحی

در افرادی که در ابتدای بیماری می‌باشند پزشک قسمتی از واژن یا غدد لنفاوی لگن را با جراحی برمی‌دارد. در این صورت زن قدرت باروری خود را از دست می‌دهد.

•  رادیوتراپی

معمولاً رادیوتراپی پس از جراحی و برای کاهش احتمال بازگشت سرطان صورت می‌گیرد.

•  شیمی‌درمانی

با شیمی‌درمانی از رشد و تقسیم شدن سلول‌های سرطانی توسط دارو جلوگیری می‌کنند.

عوارض زخم دهانه

درصورتی‌که این زخم  به دلایل سوزاک یا کلامیدیا به وجود آمده باشند ممکن است عفونت به لوله‌های فالوپ و درون رحم راه یابد که این موضوع منجر به عفونت ناحیه لگن می‌شود. از عوارض عفونت ناحیه لگن می‌توان به درد، ترشحات فراوان و تب اشاره نمود.

زخم دهانه رحم درصورتی‌که سریع تشخیص داده شود می‌تواند درمان شود و عوارض آن کاهش یابد. بهتر است برای انجام معاینات دوره‌ای به پزشک متخصص مراجعه نموده و آزمایش‌های لازم را انجام دهید.

برای تماس با مطب دکتر ناهید مظاهری با تجربه درخشان 20 ساله در حوزه ی دکتر زنان و زایمان با شماره زیر تماس بگیرید: