بررسی علت‌های پریودی زودتر از موعد

پریودی زودتر از موعد

قاعدگی روندی طبیعی در بدن زنان می‌باشد. زمان پریودی در خانم‌ها معمولاً به‌صورت منظم تکرار می‌شود. پریودی زودتر از موعد یکی از دغدغه‌های اساسی در میان زنان است.
قاعدگی در زنان امری طبیعی بوده و دارای زمان مشخصی است. در اغلب زنان پریودی هر ۲۸ روز یک‌بار تکرار می‌شود؛ اما در برخی دیگر ممکن است از ۲۵ تا ۳۵ روز طول بکشد. در مواردی ممکن است زنان چند روز زودتر از زمان اصلی خود خونریزی پریودی را تجربه نمایند.
این امر اگر هرسالی دو سه بار رخ‌داده و در حدود یک هفته زودتر رخ دهد مشکلی به وجود نمی‌آورد و خطرآفرین نمی‌باشد؛ اما اگر فاصله بین دو پریود کمتر از ۲۵ روز شود باید با پزشک متخصص زنان مشورت کرد.
زنان به دلایل مختلفی همچون استرس، مصرف دخانیات، ورزش‌های سنگین، یائسگی یا بلوغ ممکن است پریودی زودتر از موعد را تجربه کنند. شناخت دلایل ایجاد این مشکل در درمان آن بسیار مؤثر می‌باشد. ازاین‌رو باید به‌موقع به پزشک مراجعه نموده تا مشکل بررسی و درمان انجام گیرد. در ادامه به بررسی دلایل مختلف پریودی زودتر از موعد خواهیم پرداخت.

علت‌های پریودی زودتر از موعد

دلایل مختلفی می‌توانند منجر به زودتر پریود شدن خانم‌ها نسبت به زمان طبیعی خود شوند. برخی از این دلایل را در زیر موردبررسی قرار داده‌ایم:

بلوغ

از شایع‌ترین و اصلی‌ترین دلایل پریودی زودتر از موعد در زنان زمان بلوغ آن‌ها می‌باشد. در این دوران بدن زنان شروع به ترشح هورمون‌های استروژن و پروژسترون می‌کند. این امر می‌تواند زمان قاعدگی را نامنظم کند.
از نشانه‌های بلوغ در زنان علاوه بر پریودی زودتر از موعد می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

• وجود لکه و آکنه در پوست
  • بزرگ شدن پستان‌ها
  • افزایش قد و وزن
  • افزایش موهای زائد

یائسگی

از دیگر علت‌های شایع در پریودی زودتر از موعد یائسگی زنان می‌باشد. یائسگی در زنان با تغییرات هورمون‌ها مخصوصاً هورمون استروژن همراه می‌باشد. ازاین‌رو می‌تواند منجر به تغییرات در زمان پریودی و نامنظم شدن آن شود.
از علائم یائسگی می‌توان به گرگرفتگی، خونریزی‌های شدید یا خیلی کم، دوره‌های قاعدگی خیلی طولانی یا خیلی کوتاه، خشکی واژن و اختلال در خواب اشاره نمود.

تاثیر بیماری‌های مقاربتی بر پریودی زودتر از موعد

یکی دیگر از دلایل پریودی یماری‌های عفونی مقاربتی می‌باشند. بیماری‌هایی نظیر سفلیس، سوزاک و کلامیدیا نقش زیادی در نامنظم شدن زمان پریود دارند. علائم زیر می‌توانند نشان‌دهنده این بیماری‌ها در بدن زنان بوده که با مشاهده آن‌ها باید به پزشک متخصص مراجعه نمایند.

• ترشح از مقعد
  • خونریزی از مقعد
  • ترشح زردرنگ از واژن یا مجرای ادراری
  • احساس درد یا سوزش در هنگام رابطه جنسی یا ادرار کردن

ورزش شدید

منظور از ورزش‌های شدید ورزش‌هایی می‌باشند که در ساعت‌های طولانی و به‌صورت روزانه انجام می‌شوند. همچنین ورزش‌هایی که بتوانند کالری زیادی را بسوزانند در پریودی زودتر از موعد نقش مؤثری دارند. ورزش‌هایی همچون باله و ژیمناستیک نقش زیادی در پریودی خواهند داشت.

تغییرات وزن

زنانی که دچار کاهش وزن شدید توسط رژیم غذایی یا جراحی بای پس معده شده‌اند ممکن است دچار پریودی زودتر از موعد شوند. همچنین افرادی که دارای افزایش وزن شدید نیز شده‌اند ممکن است پریودی زودتر از موعد را تجربه نمایند.

تاثیر استرس و اضطراب بر پریودی زودتر از موعد

از دیگر دلایل پریودی زودتر از موعد استرس و اضطراب شدید است. هر نوع استرسی چه از نوع جسمی و چه از نوع فیزیکی می‌توانند هورمون‌های بدن زنان را به‌هم‌ریخته و موجب اختلال در قاعدگی شوند. استرس می‌تواند یا عوارضی همچون برهم زدن تعادل وزن، اختلال در خواب و اختلال در تمرکز موجب پریودی شود.

تغییرات روند عادی زندگی

برخی از زنان دارای شیفت‌های کاری متغیر می‌باشند. ازاین‌رو ممکن است در روند قاعدگی آن‌ها اختلال ایجاد شود. این امر نیز می‌تواند منجر به استرس، اختلال در خواب، عدم تمرکز کافی و … شود.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک نوعی بیماری بوده که در اغلب زنان دیده می‌شود. به طور میانگین می‌توان گفت از هر ۱۰ زن یک نفر به این سندرم مبتلا است. در برخی از موارد این سندرم بدون علائم بوده و در برخی دیگر از زنان ممکن است با علائمی همچون قاعدگی نامنظم، رشد موهای زائد در صورت، عدم قاعدگی، افزایش وزن یا آکنه همراه باشد.
درمان این بیماری در مواردی که حاد نباشد می‌تواند با تغییر شیوه زندگی امکان‌پذیر باشد. سبک تغذیه مناسب، ورزش‌های سبک و منظم، عدم مصرف سیگار و الکل و … ازجمله راه‌های مناسب برای درمان این سندرم است. با رعیت چند نکته ساده می‌توان از پریودی زودتر از موعد جلوگیری نمود.

آندومتریوز

یکی دیگر از دلایل شایع پریودی زودتر از موعد آندومتریوز می‌باشد. آندومتریوز زمانی رخ می‌دهد که بافت‌های داخل رحم در خارج از رحم شروع به رشد نمایند. ازاین‌رو ممکن است در روند قاعدگی اختلال ایجاد گردد.
از علائم آندومتریوز علاوه بر پریودی نامنظم می‌توان به کمر دردهای مزمن، احساس درد در هنگام رابطه جنسی و … اشاره نمود. درمان این مشکل بسته به تشخیص پزشک متخصص می‌تواند توسط هورمون درمان یا جراحی انجام شود.

تاثیر دیابت بر پریودی زودتر از موعد

زنانی که دچار بیماری دیابت نوع ۲ شده‌اند ممکن است دچار اختلال در قاعدگی شده و پریودی نامنظم را تجربه نمایند. از علائم دیابت می‌توان به کاهش وزن ناگهانی، افزایش نیاز به ادرار و افزایش تشنگی اشاره نمود.

تیروئید

کم‌کاری یا پرکاری تیروئید می‌تواند منجر به تغییرات هورمونی شود. تغییرات هورمون‌ها در بدن مخصوصاً هورمون تیروئید می‌تواند منجر به پریودی زودتر از موعد شود. زنان باید علائم این بیماری را شناخته تا در صورت مشاهده آن‌ها سریع به پزشک متخصص مراجعه نماید. با این کار از اختلال در قاعدگی نیز پیشگیری نموده است.
از علائم بیماری تیروئید علاوه بر پریودی زودتر از موعد می‌توان به موارد زیر نیز اشاره نمود:

• اختلال در خواب
  • کاهش وزن شدید و ناگهانی
  • خونریزی بسیار شدید یا بسیار کم

داروهای رقیق‌کننده خون

برخی از داروها که خاصیت رقیق کردن خون را دارند اغلب می‌توانند در پریودی زودتر نقش زیادی داشته باشند. به‌طور طبیعی بدن در زمان قاعدگی ضد انعقادها را در بدن ایجاد کرده که با مصرف داروهای رقیق‌کننده خون این روند سریع‌تر رخ می‌دهد.

داروهای ضد پیشگیری از بارداری

داروهای ضدبارداری در پریودی نقش مؤثری دارند. این داروها علاوه بر پریودی می‌توانند در قاعدگی شدید و دردناک، گرفتگی و درد کمر و … تأثیرگذار باشند.

تاثیر مصرف مواد مخدر بر پریودی زودتر از موعد

اغلب زنانی که مواد مخدر یا الکلی مصرف می‌کنند دچار بیماری‌های مختلفی شده و که پریودی نیز یکی از انواع مشکلات پیش‌آمده برای آن‌ها است.

ضعف و بیماری ناشی از پریودی زودتر از موعد

به طور کلی روش های طبیعی و شیمیایی بسیاری برای درمان پریودی زودتر از موعد وجود دارند. ما به شما پیشنهاد می کنیم در صورتی که از لحاظ جسمی ضعیف شده اید و شرایط نامناسب و ضعف دارید شروع به خوردن مکمل خانم ها کنید. چنین مکمل هایی باعث بهبود شرایط جسمی شما می شوند. از جمله این مکمل ها می توان به سافت ژل مولتی فور هر ویتالی تون ۶۰ عددی، قرص اپتی وومن گلدن لایف ۶۰ عددی، قرص اسکای وومن ویت اسکای ۳۰ عددی و … اشاره کرد. این مکمل ها حاوی انواع ریزمغذی شامل مولتی ویتامین های ضروری و مولتی مینرال ها برای تأمین نیاز روزانه ریز مغذی‌ها برای بانوان هستند.

با توجه به نکات گفته‌شده از دلایل پریودی زنان باید به این علائم آشنا بوده و با مشاهده آن‌ها سریع به پزشک متخصص مراجعه نمایند. پیشنهاد ما برای رفع مشکل پریودی و همچنین درمان مشکلات جنسی دکتر ناهید مظاهری که دکتر زنان و زایمان می‌باشند، است. شما می‌توانید با مراجعه و مشاوره از ایشان با آرامش به درمان پریودی زودتر و مشکلات دیگر خود بپردازید.