زگیل تناسلی و راه‌های جلوگیری و درمان آن

زگیل تناسلی
زگیل تناسلی ازجمله بیماری‌های رایج در دنیا می‌باشد. این بیماری جنسی در همه سنین می‌تواند شیوع پیدا کند. متأسفانه با تغییر عادات جنسی، سن شیوع این بیماری بسیار کاهش یافته است. این بیماری در دو نوع پر خطر و کم‌خطر می‌باشد.میزان شیوع زگیل‌تناسلی در بین مردان و زنان به یک اندازه می‌باشد که با توجه به اینکه بیشترین رابطه جنسی در سنین 12 تا 32 سال می‌باشد، احتمال ابتلا به این بیماری در این سنین بیشتر است.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی نوعی ضایعه پوستی ویروسی و غیر سرطانی می‌باشد که عامل به وجود آورنده آن ویروسی به نام  پاپیلوم انسانی می‌باشد. این ویروس با نام ” اچ پی وی” شناخته می‌شود.

علائم زگیل تناسلی چیست؟

زگیل‌تناسلی ویروسی بسیار مرموزی است که می‌تواند علائم پنهانی داشته باشد. باید بسیار مراقب بود تا به این بیماری دچار نشوید زیرا در برخی موارد نشانه‌ای از مبتلا شدن به آن وجود نخواهد داشت اما گر مانند یک ضایعه بر روی پوست شما باشد علائم مختلفی می‌تواند داشته باشد که هفته‌ها یا ماه‌ها پس از انتقال ویروس قابل‌مشاهده می‌باشد. ازجمله علائم زگیل‌تناسلی موارد زیر می‌باشند:

1. وجود زائده‌های برجسته و توپر گوشتی کوچک و بزرگ در اطراف ناحیه تناسلی و مقعد
  2. رنگ زگیل معمولاً به رنگ پوست است ولی در برخی موارد تیره تر یا روشن‌تر می‌باشد.
  3. احساس درد
  4. سوزشش و خارش
  5. رطوبت و ترشح در ناحیه زگیل تناسلی
  6.  این زگیل در مردان، در ناحیه آلت تناسلی، نوک یا تنه آلت، مقعد و کیسه بیضه می‌تواند وجود داشته باشد.
  7. اگر رابطه جنسی دهانی صورت گرفته باشد، ممکن است در اطراف نواحی دهان، لب‌ها، زبان و گلو ایجادشده باشد.

علت به وجود آمدن زگیل تناسلی

1.  اصلی‌ترین علت به وجود آمدن زگیل تناسلی ویروس “اچ پی وی ” می‌باشد که در بروز انواع زگیل‌های تناسلی نقش دارد. اما راه‌های مبتلا شدن به این بیماری به‌طورکلی می‌توان گفت از راه رابطه جنسی می‌باشد.
  2.  اگر با پوست ناحیه تناسلی فردی که مبتلا به زگیل  است و یا حتی ویروس در بدن او وجود دارد تماس داشته باشید، این ویروس می‌تواند به بدن شما منتقل شود و شما را مبتلا کند. پس همانطور که گفتیم حتی تماس پوستی با افراد آلوده نیز موجب مبتلا شدن شما می‌شود و حتماً نباید رابطه جنسی کامل برقرار شود.
  3.  داشتن رابطه جنسی محافظت نشده با چندین نفر و یا ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن مانند ابتلا به ایدز می‌تواند راه‌های مبتلا شدن به این نوع زگیل را افزایش دهد.
  4.  شروع رابطه جنسی از سنین بسیار پایین
  5. افرادی که مبتلا به انواع عفونت‌های جنسی می‌باشند می‌توانند احتمال بروز زگیل تناسلی را بسیار زیاد کنند.
  6. اطلاع نداشتن از سابقه جنسی شریک جنسی
  7. مصرف بیش‌ازحد الکل و مواد مخدر
  8. رعایت نکردن نکات بهداشتی از دیگر علت‌های بروز این نوع زگیل می‌باشد.

علائم زگیل تناسلی چیست؟

انواع زگیل تناسلی

دو نوع زگیل داریم:

1-زگیل پوستی: زگیل‌های پوستی متفاوت از زگیل‌های تناسلی می‌باشند و عموماً خطرناک نیستند. بیشتر بر روی دست‌ها، بازوها، پاها و سینه‌ها دیده می‌شوند.

2-زگیل تناسلی: این نوع زگیل در نواحی مرطوب بدن ازجمله اطراف ناحیه تناسلی و مقعد ظاهر می‌شوند. زگیل تناسلی به دودسته کم‌خطر و پر خطر تقسیم می‌شوند که در زیر به آن‌ها می‌پردازیم.

زگیل تناسلی کم‌خطر:

هم زنان و هم مردان می‌توانند دچار زگیل  کم‌خطر شوند. اما چون برای زنان ممکن است در ناحیه‌هایی که قابل‌دیدن نیستند رخ دهد باید بیشتر مواظب باشند.

زگیل تناسلی کم‌خطر منجر به سرطان نخواهند شد و بیشتر در نواحی خارج دستگاه تناسلی دیده می‌شوند.

زگیل تناسلی پر خطر:

زگیل تناسلی پر خطر منجر به سرطان می‌شود که در زنان می‌تواند منجر به سرطان‌های دهانه رحم، واژن و دهانه واژن و در مردان هم می‌تواند منجر به سرطان‌های آلت تناسلی شود. ازجمله سرطان‌های دیگری که به علت وجود ویروس زگیل ممکن است ایجاد شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• سرطان بیضه
  • سرطان مقعد
  • سرطان دهان
  • سرطان زبان
  • سرطان حنجره

مبتلا شدن به زگیل تناسلی بدون داشتن رابطه جنسی

در برخی موارد که سیستم ایمنی بدن فرد بسیار ضعیف باشد ممکن است زگیل تناسلی بدون وجود رابطه جنسی ظاهر شود. مواردی که در زیر عنوان کرده‌ایم می‌تواند در ایجاد زگیل تناسلی بدون رابطه جنسی نقش به سزایی داشته باشند:

1. افرادی که مبتلا به ایدز هستند.
  2. افرادی که عمل‌های پیوندی داشته‌اند.
  3. افرادی که مبتلا به انواع سرطان هستند.
  4. افرادی که بدن آن‌ها مبتلا به عفونت می‌باشد.
  5. افرادی که بیش‌ازاندازه از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنند.

راه‌های پیشگیری از زگیل تناسلی

1. تزریق واکسن گارداسیل
  2. رعایت نکات بهداشتی در هنگام رابطه جنسی
  3. جلوگیری از رابطه جنسی با افراد مختلف
  4. استفاده از لباس های زیر نخی و پنبه ای
  5. استفاده از کاندوم

انواع زگیل تناسلی

زگیل تناسلی در چه مواردی منتقل نمی‌شود؟

برخی از افراد تصور می‌کنند که اگر شریک جنسی آن‌ها مبتلا به زگیل تناسلی باشد از هر طریقی از او واگیر خواهند داشت. اما این تصور اشتباه است به‌عبارتی‌دیگر می‌توان گفت زگیل تناسلی از راه‌های زیر منتقل نخواهد شد:

1. غذا خوردن در ظرف مشترک
  2. آشامیدن آب در لیوان مشترک
  3. پوشیدن لباس های یکدیگر
  4. رفتن به استخر با یکدیگر
  5. بغل کردن و دست دادن

تشخیص زگیل تناسلی

از طریق آزمایشات زیر می‌توان وجود ویروس زگیل تناسلی را تشخیص داد:

1-آزمایش پاپ اسمیر: این آزمایش مخصوص زنان می‌باشد که در آن از نواحی دستگاه تناسلی نمونه برداری می‌شود.

2-معاینه بالینی

3- کولپوسکوپی و بیوپسی:این روش هم مخصوص زنان می‌باشد که در آن نمونه‌گیری از دهانه رحم صورت می‌گیرد.

درمان زگیل تناسلی

برای درمان زگیل تناسلی راه‌های مختلفی وجود دارد که بر عهده پزشک متخصص می‌باشد. راه‌های درمان زگیل تناسلی به شرح زیر می‌باشد:

1-تجویز دارو: پمادها و کرم‌های مخصوص برای رفع زگیل تناسلی تجویز می‌شود که باید آن‌ها را در ناحیه پوست مالید شود.

2-جراحی: جراحی زگیل تناسلی یکی از راه‌های مؤثر برای درمان آن می‌باشد. ازجمله روش‌های جراحی می‌توان به لیزر درمانی، برش زگیل، الکتروکاتری و کرایوتراپی اشاره کرد.

زگیل تناسلی از ویروس های شایعی است که اصلی‌ترین علت به وجود آمدن آن رابطه جنسی می‌باشد. برای تشخیص آن بهتر است به پزشک خود مراجعه کرده و معاینه شوید و حتماً آن را جدی بگیرید.