تفاوت قاعدگی و بارداری و نشانه‌های آن

یکی از رایج‌ترین دغدغه‌های بانوانی که در سن باروری هستند، تشخیص علائم بارداری و تفکیک آن از علائم سندرم پیش از قاعدگی است. به‌طورکلی، قبل از بروز قاعدگی مجموعه‌ای از علائم به‌عنوان سندرم پیش از قاعدگی یا pms رخ می‌دهد که این علائم شباهت زیادی به علائم شروع بارداری دارند؛ تشخیص این علائم گاهی به حساسیت بسیار زیادی نیاز دارد. ما در این گفتار به مقایسه جزئیات علائم سندرم پیش از قاعدگی و علائم شروع بارداری می‌پردازیم تا تشخیص تفاوت قاعدگی و بارداری برای شما راحت‌تر باشد.

علائم مشترک بارداری و قاعدگی و نحوه تشخیص آن‌ها

به دلیل تغییرات هورمونی گسترده در طول دوران بارداری و همچنین تغییرات هورمونی طبیعی که هر ماهه چرخه قاعدگی را تنظیم می‌کنند، علائم مشترک زیادی در این دو پدیده توسط شخص قابل ‌مشاهده است که تشخیص آن‌ها از یکدیگر به دقت زیادی نیاز دارد. به طور کلی توجه به این نکته حائز اهمیت است این علائم حتی به دلایلی غیر از قاعدگی و بارداری هم رخ بدهند. این بخش شایع‌ترین علائم مشترک سندرم پیش‌از قاعدگی و شروع بارداری را مورد بررسی قرار می‌دهیم و تفاوت‌های جزئی آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

• لکه بینی

مشاهده چند قطره خون صورتی یا قهوه‌ای در شروع خون‌ریزی قاعدگی و نیز دهه اول بارداری محتمل است. تفاوت لکه بینی قاعدگی و بارداری در این است که لکه بینی قاعدگی به‌صورت ادامه‌دار و تشدید شونده اتفاق می‌افتد و پس از مدتی کوتاه، شدت خون‌ریزی زیاد شده و تا یک هفته به طول می‌انجامد. لکه بینی بارداری که به دلیل جایگزینی جنین در دیواره رحم رخ می‌دهد ممکن است در حد چند قطره و فقط برای یک‌بار اتفاق بیفتد. تشخیص تفاوت قاعدگی و بارداری از طریق لکه بینی بسیار راحت‌تر از علائم مشترک دیگر این دو پدیده است. اگر خون‌ریزی ادامه‌دار و تشدید شونده نباشد درصورتی‌که نشان‌دهنده بروز اختلالات و بیماری‌های دیگر نباشد به‌احتمال‌زیاد نشان‌دهنده شروع دوره بارداری است.

• احساس درد در پستان‌ها

به‌طورکلی می‌توان گفت درد در پستان و احساس پری و سنگینی در پستان‌ها یکی از نشانه‌های افزایش سطح هورمون پروژسترون در بدن است. این علامت در نیمه دوم چرخه قاعدگی رخ می‌دهد و با نزدیک شدن به پایان چرخه تشدید شده و درنهایت با شروع خون‌ریزی قاعدگی به اتمام می‌رسد.

هنگام بارداری نیز به دلیل افزایش سطح پروژسترون در چند هفته اول احساس درد و سنگینی در پستان‌ها و نیز حساسیت پستان‌ها به لمس قابل‌مشاهده است. تفاوت بین احساس درد و سنگینی و پری در پستان‌ها در دوره پیش در سندرم پیش از قاعدگی و ابتدای شروع بارداری محسوس نیست. این علامت نمی‌تواند معیاری برای تشخیص دقیق تفاوت قاعدگی و بارداری باشد. به‌طورکلی می‌توان گفت اگر احساس درد، پری و سنگینی در پستان‌ها بیشتر از دو هفته طول بکشد و خون‌ریزی اتفاق نیفتاد. به‌احتمال‌زیاد این علامت نمی‌تواند در اثر سندروم پیش از قاعدگی رخ‌داده باشد و برای تشخیص دقیق باید به دکتر زنان مراجعه شود.

گرفتگی عضلات و احساس درد در ناحیه شکم

یکی از شایع‌ترین علائم مشترکی که تشخیص تفاوت قاعدگی و بارداری را سخت می‌کند. احساس درد در ناحیه شکم است. احساس درد و گرفتگی عضلات شکم یکی از علائم شایعی است که بیشتر زنان ۲۴ تا ۴۸ ساعت قبل از شروع خون‌ریزی قاعدگی آن را تجربه می‌کنند. در دوران بارداری هم به دلیل تغییرات مختلف این دوره درد و گرفتگی عضلات شکم ممکن است تا ماه‌ ها با مادر همراه باشد. بدیهی است که درد شکم ناشی از قاعدگی با شروع خون‌ریزی قاعدگی رفته‌رفته کاهش و درنهایت با توقف خون‌ریزی و به‌طورکلی از بین می‌رود. درد شکم در طول دوران بارداری ممکن است تا ماه‌ها و هفته‌ها ادامه دارد باشد و یک واکنش طبیعی یا حتی نشان‌دهنده در خطر بودن جنین باشد. البته گاهی اوقات درد شکم می‌تواند نشانه بروز یک مشکل جدی در اندام‌های تناسلی فوقانی و یا عدم درمان عوارض یائسگی در زنان یائسه هم باشد. تشخیص زود هنگام و دقیق این‌که درد شکم به دلیل کدام‌یک از مسائل زیر است تنها توسط متخصص زنان ممکن است.

استفاده از روش‌های جلوگیری از بارداری نامطمئن و نیز وجود اختلالات هورمونی در بدن بسیاری از زنان به دلیل سبک زندگی ناسالم باعث بروز علائم مشترکی می‌شود.  به طور کلی می توان بیان کرد که این علائم گاهی تشخیص تفاوت قاعدگی و بارداری را سخت می‌کنند. در این حالت بررسی دقیق این علائم و مقایسه شایع‌ترین این علائم که به آن‌ها در این گفتار پرداخته شد، به تشخیص تفاوت قاعدگی و بارداری کمک  شایانی می کند.

به‌طورکلی چون علائم برخی از بیمارهای زنان، علائم سندرم پیش از قاعدگی، علائم بارداری و تمامی علائم دیگر مرتبط با چرخه جنسی زنان هم‌پوشانی زیادی با همدیگر دارند. تشخیص دقیق تفاوت قاعدگی و بارداری و نیز علائم مشترکی این پدیده‌ها با سایر اختلالات دستگاه تناسلی تنها توسط متخصص زنان قابل انجام است. هرگونه تأخیر در پیگیری این علائم ممکن است عوارض حاد و جدی را برای خانم‌ها به دنبال داشته باشد.