شرایط انجام تست پاپ اسمیر چیست؟

تست پاپ اسمیر

شرایط انجام تست پاپ اسمیر و معرفی پزشکی که بتواند در این حوزه کمک شایان توجهی به متقاضیان انجام این تست داشته باشد از جمله مهم ترین موضوعاتی است که قصد داریم در این متن در مورد آن صحبت کنیم. این تست یکی از تست هایی است که کمک می کند بیماری های رحم و دهانه رحم را به خوبی تشخیص داد. خانم هایی که فکر می کنند شرایط ابتلا به بیماری سرطان در رحم را دارند، باید حتما برای انجام این تست اقدام کنند. در ادامه با ما باشید تا به صورت مفصل در این مورد صحبت کنیم.

تست پاپ اسمیر چیست؟

 

تست پاپ اسمیر چیست؟
تست پاپ اسمیر چیست؟

 

یکی از تست هایی که به سرعت می تواند بیماری سرطان دهانه رحم و یا رحم را تشخیص دهد، تست پاپ اسمیر است. برای انجام این تست یک معاینه لگنی صورت گرفته و سلول هایی که در دهانه رحم قرار دارند، جمع آوری شده و در زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار داده می شوند.

به خانم هایی که در سنین 21 تا 65 سالگی هستند و شرایط انجام تست پاپ اسمیر را دارند، توصیه می شود که هر سه سال یک بار برای انجام آن اقدام کنند. سلول هایی که در دهانه رحم قرار گرفته اند، می توانند اختلالات و مواردی که باعث بروز بیماری سرطان می شود را نشان دهند. معمولا متخصص زنان برای آنکه احتمال بروز سرطان در رحم در خانم ها را در آینده کاهش دهد، توصیه می کند که این تست حتما انجام شود. خانم هایی که به سلامت خود در زمان حال و آینده اهمیت می دهند، در صورتی که شرایط انجام تست پاپ اسمیر را داشته باشند، بهتر است برای انجام این تست اقدام کنند.

زمان انجام تست پاپ اسمیر

 

زمان انجام تست پاپ اسمیر
زمان انجام تست پاپ اسمیر

 

چنانچه خانم ها یکی از علائم زیر را مشاهده کنند، شرایط انجام تست پاپ اسمیر را داشته و بهتر است برای انجام آن اقدام موثری انجام دهد:

  • داشتن ترشحات غیر معمولی و غیر عادی از ناحیه واژن
  • بروز خونریزی و یا دیدن لکه های خون در زمان هایی غیر از عادت ماهانه
  • بروز درد یا بروز خونریزی در زمان رابطه جنسی

اگر هر یک از مشکلات بالا در یک خانم وجود داشته باشد، بهتر است هر چه سریع تر برای رفع عیب و علت آن اقدام کند. بی توجهی به درمان مشکلات جنسی می تواند عواقب بدی برای سلامت یک بانو داشته باشد. افرادی که از نظر جنسی فعال بوده و شرایط انجام تست پاپ اسمیر را دارند می توانند از ابتلا به بیماری های سرطان دهان رحم جلوگیری کرده و یا در صورتی که به آن ابتلا دارند، هرچه سریع تر برای درمان آن اقدام موثری انجام دهند.

دلایل انجام تست پاپ اسمیر در فواصل زمانی کوتاه

اگر یک خانم در یکی از موقعیت های زیر قرار داشته باشد، به معنی آن است که شرایط انجام تست را داشته و باید به صورت منظم و مرتب برای این تست اقدام کند. این شرایط به شرح زیر هستند:

  • یکی از مواردی که باعث می شود خانم ها مجبور باشند در فواصل زمانی کوتاه مدت برای انجام این تست اقدام کنند، بروز بیماری ایدز است.
  • در معرض دی اتیل استیل بسترول قرار گرفتن در دوران قبل از تولد، از دیگر دلایلی است که باعث می شود خانم ها شرایط انجام تست پاپ اسمیر را داشته و مجبور باشند در فواصل زمانی کوتاه، برای انجام آن اقدام کنند. این ماده در صورتی در بدن فرد ایجاد می شود که مادر در حین دوران بارداری خود، داروی des مصرف کرده باشد.
  • تجربه پیوند اعضا، شیمی درمانی و یا استفاده از کورتویکواستروئیدها باعث ایجاد ضعف در بدن می شوند. افرادی که در این وضعیت قرار دارند از جمله کسانی هستند که شرایط انجام تست پاپ اسمیر را دارند و بهتر است با توجه به توصیه پزشک خود در فواصل زمانی مشخص این تست را انجام دهند.
  • تشخیص سرطان دهانه رحم و یا شناسایی سلول هایی که به آنها سلول های پیش سرطانی گفته می شود. در این شرایط نیز فرد باید تست را انجام دهد.

روش های انجام تست پاپ اسمیر

 

روش های انجام تست پاپ اسمیر
روش های انجام تست پاپ اسمیر

 

خانم هایی که شرایط انجام تست را دارند به دو روش می توانند این تست را انجام دهند:

آزمایش پاپ اسمیر مستقیم

در این روش، متخصص با کمک یک برس مقداری از سلول های موجود در دهانه رحم را برداشته و آنها را بر روی لام قرار می دهد. این لام به آزمایشگاه فرستاده شده و بررسی میکروسکوپی بر روی آن صورت می گیرد.

از جمله محدودیت ها و ایراداتی که به این روش می توان گرفت، هم پوشانی و تجمع سلول ها بر روی هم است. با این ایراد، نمی توان بررسی کافی بر روی نمونه انجام داد و به یک نتیجه قطعی دست پیدا کرد.

2-پاپ تین پرپ

کسانی که شرایط انجام تست پاپ اسمیر را دارند، به روش دیگری که به آن پاپ تین پرپ گفته می شود می توانند برای گرفتن این تست اقدام کنند؛ این روش دقت و حساسیت بالاتری دارد. در این تست، جمع آوری نمونه از دهانه رحم به روش قبل است اما نمونه ها به جای آنکه بر روی لام قرار داده شوند به یک محلول نگهدارنده، انتقال داده شده و سپس این محلول به آزمایشگاه ارسال می گردد. در آزمایشگاه با کمک دستگاه های مخصوص، خون و موکوس موجود در نمونه جداسازی شده و سلول ها به صورت یک تک لایه به روی لام انتقال پیدا می کنند.

این روش مزیت های زیادی دارد که از آن جمله می توان به عدم تجمع سلول های اپی تلیال بر روی هم و مشاهده تمامی سلول ها به صورت تکی اشاره داشت. برای کسانی که به عفونت های واژن مبتلا بوده و شرایط انجام تست پاپ اسمیر را دارند این روش یکی از بهترین روش های تشخیص بیماری می باشد. پروسه درمان عفونت واژینال با این روش، در مدت زمان کوتاه تری نیز قابلیت پیگیری دارد.

برای تست پاپ اسمیر به چه کسی مراجعه کنیم

افرادی که در استان اصفهان ساکن هستند و شرایط انجام تست پاپ اسمیر را دارند، همیشه نگرانی و دغدغه این موضوع برایشان  وجود دارد که برای انجام این تست باید به چه کسی مراجعه کنند. از جمله پزشکان حاذق اصفهان که در حوزه انجام این تست مهارت زیادی دارد، دکتر مظاهری است. این پزشک، یکی از با تجربه ترین دکتر زنان اصفهان هستند. چنانچه علائمی که در بالا اشاره کردیم را در خود دیدید، بهتر است هر چه سریع تر برای انجام این تست اقدام کرده و با مراجعه به این پزشک و به کار بردن راهنمایی های ایشان، هر گونه نگرانی و استرس را از خود دور کنید.

مقالات مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات
برچسب ها