آشنایی با بیماری ‌های تناسلی زنان

بیماری‌ های تناسلی زنان از جمله مهم‌ترین بیماری ‌هایی هستند که زنان و دختران می‌توانند با آن‌ها درگیر شده و سلامت آن‌ها به خطر بیفتد. بیماری ‌های زیادی وجود دارند که جزء بیماری ‌های تناسلی قرار می‌گیرند. برخی از این بیماری ‌ها منشأ مقاربتی داشته و برخی دیگر نیز بنا به دلایلی همچون عدم رعایت صحیح بهداشت، ژنتیک و… به وجود می‌آیند. در این مطلب در خصوص مهم‌ترین بیماری ‌های تناسلی زنان صحبت خواهیم کرد.

بیماری ‌های تناسلی زنان چیست؟

ابتدا باید بدانید بیماری تناسلی زنان چیست و از طریق چه روش‌هایی می‌تواند انتقال پیدا کند. بیماری ‌هایی که با نام بیماری مقاربتی و یا عفونت‌های مربوط به دستگاه تناسلی زنان دیده می‌شوند، جزء بیماری ‌هایی هستند که غالبا از طریق روش‌هایی همچون رابطه جنسی در انواع مختلف دهانی، مهبلی و مقعدی، استفاده از سوزن مشترک برای تتو و یا تزریق، انتقال پیدا کردن خون آلوده در انتقال خون و یا از مادر به جنین و… می‌ توانند انتقال پیدا کنند.

در خصوص بیماری‌ های تناسلی زنان باید بگوییم که این بیماری ‌ها معمولاً منشأ باکتریایی، انگلی و یا ویروسی دارند در شرایط گرم و مرطوبی که در قسمت ناحیه تناسلی وجود دارد، می‌توانند بیشتر رشد کرده و انتشار پیدا کنند.

چرا بیماری ‌های جنسی در زنان بیشتر است؟

بسیاری از افراد این سؤال را دارند که دلایل بیشتر بودن بیماری ‌های تناسلی زنان چیست؟

این موضوع پاسخ بسیار ساده‌ای دارد. نوع آناتومی بدن زنان و مردان با یکدیگر متفاوت است. دستگاه تناسلی زنان از نوع درونی بوده و دائماً دارای رطوبت می‌باشد. همین مربوط بودن و گرم بودن می‌تواند بدن را مستعد بسیاری از بیماری‌ ها کند.

این بیماری ‌ها گاهی اوقات بدون وجود حتی یک علامت نیز می‌توانند به شریک جنسی شما و یا جنینی که در رحم دارید منتقل شوند. به همین خاطر است که تشخیص به موقع و درست این بیماری ‌ها می‌تواند اهمیت بسیار زیادی داشته باشد.

همچنین بخوانید: علائم تنبلی تخمدان چیست؟

علائم بیماری ‌های مقاربتی در زنان چیست؟

علائم بیماری‌ های مقاربتی و یا همان بیماری‌ های تناسلی زنان موضوع پر اهمیتی است که با دیدن ان باید دکتر زنان به مراجعه کنید. شاید برخی از این علائم و نشانه‌ها را بدانید، اما برخی دیگر را لازم است تا در اینجا مطالعه کنید و متوجه شوید که کدام یک از آن‌ها می‌تواند اهمیت بیشتری داشته باشد.

اولین موضوعی که در مورد علائم مقاربتی باید بدانید این است که این بیماری ‌ها همیشه دارای علائم و نشانه‌های آشکاری نیستند و به همین دلیل نیز به راحتی انتقال پیدا می‌کنند.

آشکار‌ترین علائم بیماری که در زنان وجود دارد می‌تواند شامل احساس درد و ناراحتی در طول برقراری رابطه جنسی، احساس خارش در قسمت‌های اطراف واژن، احساس سوزش در زمان ادرار کردن، بروز نشانه‌هایی از خونریزی از واژن، درد‌های لگنی، درد‌های مربوط به قسمت‌های زیر شکم و تخمدان‌ها، بروز انواع زخم، تبخال، زگیل و… در قسمت‌های اطراف واژن، مقعد و یا حتی دهان شود که اهمیت بسیار زیادی دارند و لازم است به طور حتم مورد بررسی قرار گیرند.

انواع بیماری ‌های تناسلی زنان

اما انواع بیماری‌ های تناسلی زنان شامل چند مورد می‌شوند؟ این بیماری‌ های تناسلی می‌توانند هم شامل مواردی باشند که راه‌های درمانی ساده‌ای دارند و هم می‌توانند بیماری ‌هایی را شامل شوند که به هیچ وجه امکان درمان آن‌ها وجود ندارد و صرفاً با مصرف دارو‌های مختلف می‌توانید جلوی پیشرفت بیماری و وخیم‌تر شدن اوضاع را بگیرید.

به طور مثال بیماری ‌هایی همچون انواع زگیل‌های تناسلی، هپاتیت، ایدز، عفونت در تخمدان‌ها یا پی سی او، عفونت‌های داخلی واژن، پارگی و التهاب رکتوم، التهاب لگن، تبخال تناسلی، عفونت‌های ادراری، آندومتریوز و… همگی جزء بیماری ‌های تناسلی زنان محسوب می‌شوند.

جمع‌بندی

چند مورد از بین صد‌ها مورد بیماری ‌های تناسلی زنان را در طول این مطلب مورد بررسی قرار دادیم. این موارد می‌توانند به شما کمک کنند که شرایط خود را هرچه بهتر در نظر داشته باشید و برای چکاپ‌های ماهیانه و یا سالیانه به دکتر زنان مراجعه کنید. معمولاً انجام این چکاپ‌ها به شما کمک می‌کند که اولاً اگر هرگونه بیماری دارید از وجود آن آگاه شوید و دوما سبب می‌شود که درمان مشکلات جنسی شما در مسیر و پروسه ساده‌تری قرار گیرد.