بررسی نحوه زایمان دوقلو

زایمان دوقلو

بارداری دوقلو اغلب برای مادران نگرانی و ترس را ایجاد می‌کند. برخی از مادران از بزرگ کردن دو کودک هم‌زمان هراس دارند و برخی هم از نحوه زایمان. درهرصورت برای مادران سؤالات زیادی ایجاد می‌شود که با دانستن آن‌ها بسیاری از اضطراب‌ها و نرانی مای دوران بارداری کاهش می‌یابد.بارداری دوقلو می‌تواند به پدرها و مادرها این شانس را بدهد که در یک‌زمان صاحب دو فرزند شوند. در بارداری دوقلو شانس زایمان طبیعی یا زایمان سزارین هردو 50-50 می‌باشند که هر یک باید با توجه به شرایط جنین‌ها و مادر موردبررسی پزشک متخصص قرارگرفته و درنهایت تصمیم نهایی گرفته شود.

بهترین روش زایمان دوقلو

به‌طور قطعی برای زایمان دوقلو نمی‌توان یکی از روش‌های سزارین یا طبیعی را پیشنهاد نمود. هر یک از روش‌های زایمان بستگی به نوع قرار گرفتن جنین‌ها در رحم و وضعیت سلامت آن‌ها و مادر دارد. به‌طورکلی برای اینکه مادر زایمان طبیعی داشته باشد باید شرایط زیر را داشته باشد:

  1.  سر بچه‌ها رو به پایین رحم قرارگرفته باشد که در 40 درصد موارد در این حالت قرار دارند.
  2.  ازلحاظ سلامت جسمی هم کودکان و مادر در وضعیت خوبی قرارگرفته باشند.
  3.  در هنگام زایمان حداقل در هفته 33 بارداری قرارگرفته باشید.
  4.  وزن دوقلوها حداقل 1.5 کیلوگرم باشد.
  5.  رشد دوقلوها با سرعت مشابهی باشد.

در صورتی مادر نیاز به زایمان سزارین دارد که در شرایط زیر قرارگرفته باشد:

  1.  سر یکی از جنین‌ها که در مسیر زایمان قرارگرفته است، به سمت پایین نباشد.
  2.  دوقلوها هر دو از یک کیسه آمنیوتیک استفاده کنند.

 

بهترین روش زایمان دوقلو

درصورتی‌که سر اولین کودک به سمت پایین باشد و سر دومین کودک پایین نباشد، زایمان دوقلوها به چه صورت خواهد بود؟

اگر مادر در شرایط قرار گرفت که سر جنین اول به سمت پایین باشد ولی سر جنین دوم در جهتی غیر از پایین قرار داشت، نمی‌توان روش قطعی برای نوع زایمان دوقلو بیان کرد. برخی از متخصصان بر این عقیده هستند که مادر می‌تواند زایمان طبیعی را امتحان کرده و در صورت نیاز برای زایمان کودک دوم سزارین شود. برخی دیگر از پزشکان متخصص هم معتقدند که بهتر است از ابتدا مادر را برای یک زایمان سزارین آماده نمود.

زایمان دوقلو باید در هفته چندم باشد؟

مادرانی که دوقلو باردارند در زمان نزدیک به زایمان نسبت به مادرانی که تک قله باردارند، به زایمان نزدیک‌تر می‌باشند. معمولاً بهترین زمان برای زایمان دوقلو در هفته 37 می‌باشد. بااین‌حال در اغلب موارد دیده‌شده است که دوقلوها زودتر از زمان اصلی خود به دنیا می‌آیند؛ بنابراین بهتر است در زمان بارداری اطلاعات کافی در مورد نحوه رسیدگی به تغذیه خود، نحوه زایمان، زایمان زودرس و علائم مربوط به آن از پزشک متخصص خود به دست آورید تا در صورت زایمان زودرس دچار استرس و نگرانی نشوید.

همچنین بخوانید : آشنایی با دستگاه تناسلی زنان و کارکرد آن‌ها

زایمان دوقلو به‌صورت طبیعی

در ابتدا پزشک به‌وسیله سونوگرافی موقعیت جنین‌ها را موردبررسی قرار می‌دهد. اگر مادر نیاز به داروی ضد درد داشته باشد از کاتتر اپیدورال استفاده می‌گردد که معمولاً درزمانی که پزشک مجبور به واردکردن دست‌های خود به درون رحم از آن استفاده می‌شود.

پس از تولد اولین کودک، پزشک متخصص موقعیت کودک دوم را موردبررسی قرار می‌دهد که ممکن است برای این کار از سونوگرافی استفاده کرده یا معاینه شکم و واژن را انجام دهد. اگر سر کودک دوم به سمت پایین قرارگرفته باشد می‌توان فرایند زایمان طبیعی را ادامه داد در غیر این صورت با توجه با تصمیم پزشک زایمان سزارین انجام می‌گیرد.

زایمان دوقلو به‌صورت طبیعی

زایمان دوقلو به‌صورت سزارین

زایمان دوقلو به‌صورت سزارین معمولاً مشابه سایر سزارین‌ها می‌باشد با این تفاوت که در این حالت علاوه بر یک متخصص زنان و زایمان، یک متخصص بیهوشی و دو پرستار، برای هر یک از نوزادها یک متخصص اطفال و یک پرستار نیز به‌طور اختصاصی حضور دارند.

دوران نقاهت پس از زایمان دوقلو

دوران نقاهت زایمان دوقلو کاملاً بستگی به نوع زایمان و شدت خونریزی پس‌ازآن دارد. به‌طورمعمول مادرانی که زایمان طبیعی داشته‌اند پس از دو روز و آن‌هایی که زایمان سزارین داشته‌اند پس از 4 روز از بیمارستان مرخص می‌شوند.

اغلب کودکان ممکن است هم‌زمان با مادر مرخص نشوند مخصوصاً اگر زودتر از زمان اصلی به دنیا آمده باشند یا وزنی کمتر از حد نرمال دارند باید در قسمت مراقبت‌های ویژه نوزادان قرار بگیرند.

سخن پایانی

برخلاف انتظار بسیاری از مادرانی که دوقلو باردار هستند تصور یک زایمان سخت را دارند، می‌توان گفت زایمان دوقلو اگر از همان ابتدای بارداری تحت نظارت کامل یک پزشک متخصص قرار بگیرد و اطلاعات کافی در اختیار مادر قرار بگیرد، مادر می‌تواند زایمان راحت و بدون نگرانی را پشت سر بگذارد.

برای تماس با مطب دکتر ناهید مظاهری با تجربه درخشان 20 ساله در حوزه ی متخصص زنان و زایمان  با شماره زیر تماس بگیرید:

مقالات مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات
برچسب ها